In 1923, bij de bouw van de Paulina, werd het schip uitgerust met een 45 pk Industrie ruwolie-motor op kogellagers, waarop 4 jaar garantie werd gegeven. Op de normale onderdelen zat 1 jaar garantie.
Daarnaast werd bij de bouw een complete zandlosinrichting, met centrifugaal bij de motor of excentriek pomp met zandbak en een 4 pk motor, geplaatst.
Na 1935 is de Industriemotor vervangen door een 3 cyl. 75 pk Deutz dieselmotor (motornummer 334395/7 aangebracht op het cylinderblok)
Voor 1965 werd een 120 pk Bohn & Kähler scheepsdieselmotor (motornr 15433) geplaatst. Het motornummer werd aangebracht op het cylinderblok.
In 1973 is het nokkenastandwiel afgebroken en in elkaar gelopen. De motor werd vervangen door een 120 pk Bohn & Kahler type KR18, met motornummer 16174. Deze nieuwe motor was afkomstig uit een spits. Ook werd er een nieuwe keerkoppeling geplaatst.
Het type KR18 werd in Duitsland gefabriceerd in 1956.
Motorenbauprogramm 1956:
Type | Zylinderzahl | Hubraum je Zylinder | Leistung je Zylinder | Drehzahl | Verbrennungs verfahren |
KR 18 | 2-6 | 7,9 l | 30 PS | 600 | direkte Einspritzung |
In dezelfde periode is het enkele roer vervangen door een dubbel roer met stuurwerk. Dit stuurwerk is, anno 2024, nog steeds in gebruik.
Op 14 juni 1983 kwam er een nieuwe DAF scheepsmotor. Het was een 6 cyl. 4 takt DAF motor, type DK 1160, motornr. F 22636, aangebracht op het motorblok, sterk 124 kW (168 pk), tevens voorzien van een Twin Disc keerkoppeling, type MG 506. De naam van het schip was toen Broedertrouw 6 en werd gevaren door P. de Jong’s Beurt en Scheepvaarbedrijf B.V. te Krimpen aan den IJssel.
Op 16 maart 1987 vermeldt het kadaster dat er een kopschroef geplaatst is, met een 100 pk motor. Dit is een DAF DD 575.
De huidige generator set aan boord is een Hatz 4L41C.