Gebeurtenissen

2 februari 1923

Paulina

Bouw van de Paulina

De opdracht voor het bouwen van een stalen motorboot, op te leveren in mei of juni 1923, voor de aannemingssom van:
ƒ 24.000.

19 maart 1923

De ankers

De Koninklijke Nederlandsche Grofsmederij levert op 19 maart en 16 juli 1923 twee stokloze ankers type Rijnvaart, inclusief bijbehorende ankerkettingen.

16 juli 1923

Scheepsmeting Ga1821N

De Paulina is officieel gemeten, in Alphen a/d Rijn, district Gouda.
Grootste lengte: 31,60 m
Grootste wijdte: 5,39 m
Laadvermogen: 184.125 ton

19 juli 1923

De Paulina gaat in de vaart

Volgens de kadastrale kaarten is op 19 juli 1923 de hypotheek ingegaan.

31 december 1923

“Scheepvaart”

In het officieel orgaan van Cargadoors en Scheepsagenten te Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis nr 12314, wordt vermeld dat op Scheepsbouwwerf “De Vooruitgang” van D. Boot motorboot Pauline te water is gelaten. Vermeld wordt de Tonnenmaat Nederl Binnen tonnen: 184.

13 mei 1926

Schipper verdronken

Schipper verdronken

In de Rijnhaven in Rotterdam is schipper Cornelis Huisman uit Gouderak verdronken tijdens het aanleggen van zijn schip.

10 september 1928

Nieuwe eigenaar

Paulina Goudriaan, vrouw van schipper Huisman wordt de nieuwe eigenaar van de Paulina.

4 januari 1929

Brandmerk

Op 4 januari 1929 is de Paulina opnieuw voorzien van een brandmerk:
632.B.LEID.1928
Volgens het getuigschrift is het brandmerk geplaatst op het achterschip midden bovenvoorkant van de roef. Het oude brandmerk
1889.Leiden.1923 is daarbij verwijderd.

10 oktober 1931

Nieuwe Scheepsmeting Ga2627N

De meting vond plaats in Gouda.
Lengte: 31,60 m
Breedte: 5,38 m
Inzinking: 2,04 m
Waterverplaatsing: 182,161 ton

28 september 1932

Schip gezonken

Ongelofelijk maar waar. Het schip is bij de sluiswerken van Moordrecht gezonken.

2 september 1933

Boot te koop

In de Schuttevaer van 2 en 9 september wordt de Paulina te koop aangeboden.

18 januari 1934

Nieuwe eigenaar

Op 18 januari 1934 heeft volgens de kadastrale kaarten het schip een nieuwe eigenaar gekregen: Pieter Marinus Goeseije uit Breskens. Hij heeft het schip de 29e januari een nieuwe naam gegeven: Dina.

19 september 1934

Schipper verdronken

Onderweg van Hansweert richting België is schipper Goeseije te water geraakt en verdronken, nadat een deklast stro is gaan schuiven en overboord is gevallen.

9 februari 1935

Nieuwe eigenaar

Na het overlijden van schipper Goeseije wordt zijn vrouw Sophia Sijnesael de nieuwe eigenaar van de Dina.

15 februari 1935

Nieuwe eigenaar

Op 15 februari 1935 heeft volgens de kadastrale kaarten het schip een nieuwe eigenaar gekregen: Jan Corneliszoon Heuvelman uit Ouderkerk a/d IJssel.

15 februari 1935

Naamswijziging 1935

Dina wordt Zwerver

Jan Heuvelman geeft zijn nieuwe schip een andere naam. De Dina wordt veranderd in Zwerver.

28 februari 1945

Kindertransport

De hongerwinter van 1944/1945 was aanleiding tot het organiseren van kindertransporten van het westen van ons land naar de noordelijke provincies.

8 maart 1945

Passage Oranjesluizen

De aantekening in de passageboeken van de Oranjesluizen “naar buiten”.

7 maart 1945

Verslag van pater Thoen

Op 7 maart 1945 vertrokken de Zwerver en de Bona Spes van Den Haag naar Groningen. Aan boord waren resp. 41 en 63 kinderen (volgens de gegevens van het IKB).

5 november 1954

Schippersknecht verdronken

Wederom een noodlottig ongeval. De bijna 18-jarige schipperszoon van Jan Heuvelman verdrinkt tijdens het schoonmaken van de spiegel van de Zwerver.

26 april 1957

Nieuwe Scheepsmeting A17149N

Een nieuwe meting van de Zwerver, dit keer in Vreeswijk, district Amsterdam
Lengte: 31,60 m
Breedte: 5,40 m
Inzinking: 2,03 m
Waterverplaatsing: 177,838 ton

10 februari 1958

10 meter verlening

Het schip wordt verlengd. In een tijd van ongeveer 7 weken wordt door de Scheepswerf Gebroeders Bezemer in Dordrecht het schip verlengd met 10 meter.

14 april 1958

Nieuwe Scheepsmeting R23773N

De Zwerver is opnieuw gemeten:
Lengte: 41,60 m
Breedte: 5,40 m
Inzinking: 2,02 m
Waterverplaatsing: 268,874 ton

17 februari 1965

Nieuwe naam en eigenaar

De Zwerver wordt verkocht aan vof Fa. Wed. Berkouwer & Zn te Gouderak. De firmanten zijn: Cornelia de Koning, weduwe van H. Berkouwer en Jan Arie Berkouwer. Tevens verandert de naam van het schip in Mutation.

1965

Nieuwe motor

Vermoedelijk in dit jaar een nieuwe motor geplaatst: een 4 cyl. 100 pk Bohn & Kähler scheepsdieselmotor, motornummer 15433.

18 april 1969

Nieuwe naam en eigenaar

De Mutation krijgt een nieuwe naam: Anné. Zij wordt eigendom van Willem Broekhuijsen uit Ouderkerk.

25 september 1973

Nieuwe eigenaar

De Anné wordt verkocht aan vof Fa Gebroeders Broekhuysen te Ouderkerk a/d IJssel (enige vennoten zijn Andries Broekhuijsen en zijn broer Cornelis Broekhuijsen)

25 september 1973

Nieuwe motor

De motor wordt vervangen door een 4 cilinder 120 pk Bohn & Kähler scheepsdieselmotor type KR18, motornummer 16174.

19 maart 1976

Nieuwe naam en eigenaar

Het schip wordt verkocht aan Baas’ Veevoeders B.V., gevestigd te Ouderkerk a/d IJssel. Ze krijgt een nieuwe naam: Fourage II.

20 februari 1980

Nieuwe eigenaar

Baas ‘Veevoeders fuseert met Vof Mengkombinatie B.V., gevestigd te Bergambacht.

1981

Nieuwe eigenaar

W. Pleijsier te Zeist

12 april 1983

Nieuwe eigenaar

Het schip wordt weer verkocht. De nieuwe eigenaar is P. de Jong’s Beurt en Scheepvaartbedrijf B.V. gevestigd te Krimpen a/d IJssel. Hij noemt het schip Broedertrouw 6.

14 juni 1983

Nieuwe motor

De motor wordt vervangen. Het nieuwe exemplaar is een 6 cyl. 4 takt DAF motor, type DK1160, motornr. F22656. Dit nummer is aangebracht op het motorblok. De motor is 124 kW (168 pk) en voorzien van een Twin Disc keerkoppeling, type MG 506.

8 oktober 1984

Nieuwe scheepsmeting

Er wordt een scheepsmeting verricht op de Broedertrouw 6.
Grootste lengte: 41,60 m
Grootste breedt: 5,40 m
Ledige diepgang: 0,583 m
Bodemdiepte: 1,90 m
Vrijboord: 0,12 m
Verplaatsing: 250,005 ton

1984

Nieuwe naam en eigenaar

De Nooitgedacht 4 van Otto & Ambagtsheer B.V. te Woerden

16 maart 1987

Plaatsing kopschroef en nieuwe naam

Er wordt een kopschroef met een 100 pk motor gemonteerd. Een DAF DD575.

2003

Scoutingvereniging Mafeking uit Geertruidenberg heeft een nieuw wachtschip, genaamd De Steur

2016

Groot onderhoud

De roef wordt onder handen genomen en uiteraard krijgt de buitenkant ook weer een lik verf.

2018

Vervanging van de generator

De oude generator wordt vervangen door een Hatz 4L41C.

2022

Onderhoud

Het is weer tijd voor schuren, plamuren en verven.

3 juni 2023

100 Jaar Steur

Op 3 juni 2023 is het (bijna) 100-jarig bestaan van de Steur uitgebreid gevierd. Het weer was prachtig. Er waren veel bezoekers, waaronder de achterkleinkinderen van de eerste schipper, Cornelis Huisman.