2 februari 1923
Bouw van de Paulina
De opdracht voor het bouwen van een stalen motorboot, op te leveren in mei of juni 1923, voor de aannemingssom van:
ƒ 24.000.
19 maart 1923
De ankers
De Koninklijke Nederlandsche Grofsmederij levert op 19 maart en 16 juli 1923 twee stokloze ankers type Rijnvaart, inclusief bijbehorende ankerkettingen.
16 juli 1923
Scheepsmeting Ga1821N
De Paulina is officieel gemeten, in Alphen a/d Rijn, district Gouda.
Grootste lengte: 31,60 m
Grootste wijdte: 5,39 m
Laadvermogen: 184.125 ton
19 juli 1923
De Paulina gaat in de vaart
Volgens de kadastrale kaarten is op 19 juli 1923 de hypotheek ingegaan.
31 december 1923
“Scheepvaart”
In het officieel orgaan van Cargadoors en Scheepsagenten te Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis nr 12314, wordt vermeld dat op Scheepsbouwwerf “De Vooruitgang” van D. Boot motorboot Pauline te water is gelaten. Vermeld wordt de Tonnenmaat Nederl Binnen tonnen: 184.
13 mei 1926
Schipper verdronken
In de Rijnhaven in Rotterdam is schipper Cornelis Huisman uit Gouderak verdronken tijdens het aanleggen van zijn schip.
10 september 1928
Nieuwe eigenaar
Paulina Goudriaan, vrouw van schipper Huisman wordt de nieuwe eigenaar van de Paulina.
4 januari 1929
Brandmerk
Op 4 januari 1929 is de Paulina opnieuw voorzien van een brandmerk:
632.B.LEID.1928
Volgens het getuigschrift is het brandmerk geplaatst op het achterschip midden bovenvoorkant van de roef. Het oude brandmerk
1889.Leiden.1923 is daarbij verwijderd.
10 oktober 1931
Nieuwe Scheepsmeting Ga2627N
De meting vond plaats in Gouda.
Lengte: 31,60 m
Breedte: 5,38 m
Inzinking: 2,04 m
Waterverplaatsing: 182,161 ton
28 september 1932
Schip gezonken
Ongelofelijk maar waar. Het schip is bij de sluiswerken van Moordrecht gezonken.
2 september 1933
Boot te koop
In de Schuttevaer van 2 en 9 september wordt de Paulina te koop aangeboden.
18 januari 1934
Nieuwe eigenaar
Op 18 januari 1934 heeft volgens de kadastrale kaarten het schip een nieuwe eigenaar gekregen: Pieter Marinus Goeseije uit Breskens. Hij heeft het schip de 29e januari een nieuwe naam gegeven: Dina.
19 september 1934
Schipper verdronken
Onderweg van Hansweert richting België is schipper Goeseije te water geraakt en verdronken, nadat een deklast stro is gaan schuiven en overboord is gevallen.
9 februari 1935
Nieuwe eigenaar
Na het overlijden van schipper Goeseije wordt zijn vrouw Sophia Sijnesael de nieuwe eigenaar van de Dina.
15 februari 1935
Nieuwe eigenaar
Op 15 februari 1935 heeft volgens de kadastrale kaarten het schip een nieuwe eigenaar gekregen: Jan Corneliszoon Heuvelman uit Ouderkerk a/d IJssel.
15 februari 1935
Dina wordt Zwerver
Jan Heuvelman geeft zijn nieuwe schip een andere naam. De Dina wordt veranderd in Zwerver.
28 februari 1945
Kindertransport
De hongerwinter van 1944/1945 was aanleiding tot het organiseren van kindertransporten van het westen van ons land naar de noordelijke provincies.
8 maart 1945
Passage Oranjesluizen
De aantekening in de passageboeken van de Oranjesluizen “naar buiten”.
7 maart 1945
Verslag van pater Thoen
Op 7 maart 1945 vertrokken de Zwerver en de Bona Spes van Den Haag naar Groningen. Aan boord waren resp. 41 en 63 kinderen (volgens de gegevens van het IKB).
5 november 1954
Schippersknecht verdronken
Wederom een noodlottig ongeval. De bijna 18-jarige schipperszoon van Jan Heuvelman verdrinkt tijdens het schoonmaken van de spiegel van de Zwerver.
26 april 1957
Nieuwe Scheepsmeting A17149N
Een nieuwe meting van de Zwerver, dit keer in Vreeswijk, district Amsterdam
Lengte: 31,60 m
Breedte: 5,40 m
Inzinking: 2,03 m
Waterverplaatsing: 177,838 ton
10 februari 1958
10 meter verlening
Het schip wordt verlengd. In een tijd van ongeveer 7 weken wordt door de Scheepswerf Gebroeders Bezemer in Dordrecht het schip verlengd met 10 meter.
14 april 1958
Nieuwe Scheepsmeting R23773N
De Zwerver is opnieuw gemeten:
Lengte: 41,60 m
Breedte: 5,40 m
Inzinking: 2,02 m
Waterverplaatsing: 268,874 ton
voor 1965
Nieuwe motor
Vermoedelijk in dit jaar een nieuwe motor geplaatst: een 4 cyl. 120 pk Bohn & Kähler scheepsdieselmotor, motornummer 15433.
17 februari 1965
Nieuwe naam en eigenaar
De Zwerver wordt verkocht aan vof Fa. Wed. Berkouwer & Zn te Gouderak. De firmanten zijn: Cornelia de Koning, weduwe van H. Berkouwer en Jan Arie Berkouwer. Tevens verandert de naam van het schip in Mutation.
18 april 1969
Nieuwe naam en eigenaar
De Mutation krijgt een nieuwe naam: Anné. Zij wordt eigendom van Willem Broekhuijsen uit Ouderkerk.
25 september 1973
Nieuwe eigenaar
De Anné wordt verkocht aan vof Fa Gebroeders Broekhuysen te Ouderkerk a/d IJssel (enige vennoten zijn Andries Broekhuijsen en zijn broer Cornelis Broekhuijsen)
25 september 1973
Nieuwe motor
De motor wordt vervangen door een 4 cilinder 120 pk Bohn & Kähler scheepsdieselmotor type KR18, motornummer 16174.
19 maart 1976
Nieuwe naam en eigenaar
Het schip wordt verkocht aan Baas’ Veevoeders B.V., gevestigd te Ouderkerk a/d IJssel. Ze krijgt een nieuwe naam: Fourage II.
20 februari 1980
Nieuwe eigenaar
Baas ‘Veevoeders fuseert met Vof Mengkombinatie B.V., gevestigd te Bergambacht.
1981
Nieuwe eigenaar
W. Pleijsier te Zeist
12 april 1983
Nieuwe eigenaar
Het schip wordt weer verkocht. De nieuwe eigenaar is P. de Jong’s Beurt en Scheepvaartbedrijf B.V. gevestigd te Krimpen a/d IJssel. Hij noemt het schip Broedertrouw 6.
14 juni 1983
Nieuwe motor
De motor wordt vervangen. Het nieuwe exemplaar is een 6 cyl. 4 takt DAF motor, type DK1160, motornr. F22656. Dit nummer is aangebracht op het motorblok. De motor is 124 kW (168 pk) en voorzien van een Twin Disc keerkoppeling, type MG 506.
8 oktober 1984
Nieuwe scheepsmeting
Er wordt een scheepsmeting verricht op de Broedertrouw 6.
Grootste lengte: 41,60 m
Grootste breedt: 5,40 m
Ledige diepgang: 0,583 m
Bodemdiepte: 1,90 m
Vrijboord: 0,12 m
Verplaatsing: 250,005 ton
16 maart 1987
Plaatsing kopschroef en nieuwe naam
Er wordt een kopschroef met een 100 pk motor gemonteerd. Een DAF DD575.
2016
Groot onderhoud
De roef wordt onder handen genomen en uiteraard krijgt de buitenkant ook weer een lik verf.
3 juni 2023
100 Jaar Steur
Op 3 juni 2023 is het (bijna) 100-jarig bestaan van de Steur uitgebreid gevierd. Het weer was prachtig. Er waren veel bezoekers, waaronder de achterkleinkinderen van de eerste schipper, Cornelis Huisman.