Technische gegevens anno 2023

Lengte: 37,60 meter (10 meter verlengd in 1958 en in 2001, voor gebruik bij de scouting, 4 meter ingekort)
Breedte: 5,40 meter
Diepgang: 1,20 meter
Bouwjaar: 1923
Europanummer: 03030632
Hoofdmotor: Daf DK1160
Boegschroefmotor: Daf DD575
Generator set: Hatz 4L41C

Boordnetten

Aan boord van De Steur zijn de volgende boordnetten: 12v, 24v, 230v en 400v.

Het 12-volt systeem wordt op De Steur gebruikt om de generator te starten. Deze staat in de voorste machinekamer.

Hatz 4L41C (generator in de machinekamer voor)

Op De Steur bevindt zich ook een 24-volt netwerk. Het 24-volt systeem wordt gebruikt voor het starten van de boegschroef, voor het starten van de hoofdmotor en het wordt gebruikt voor een tractie-accu. Op deze tractie-accu werken alle 24-volt instrumenten, de omvormer en de zonnepanelen. (Deze systemen zijn niet met elkaar verbonden).

Door de omvormer op De Steur wordt de 24-volt omgezet in 230-volt, met een maximaal vermogen van 3000 watt. Deze zorgt ervoor dat de koelkasten, het brandalarm en enkele stopcontacten van spanning worden voorzien. Als er een groter vermogen dan 3000 watt nodig is, dan moet de generator aan of moet er walstroom gebruikt worden.

Als laatste zijn er op De Steur een paar krachtstroom stopcontacten. Het kooktoestel, de frituurpan en de kraan op het voordek werken op krachtstroom. Krachtstroom kan alleen gebruikt worden als er walstroom wordt gebruikt of als de generator draait.

Het elektrisch systeem

Op De Steur zijn er drie manieren om aan stroom te komen: de walstroom-stekker voor op het schip, de walstroom-stekker achter op het schip en de generator. Deze spanningsbronnen komen samen in de elektriciteitskast in de voorste machinekamer. Op deze kast zit een knop waarmee je kunt kiezen welke spanningsbron er gebruikt moet worden. Deze knop stuurt het hoofdrelais aan, daarna wordt de stroom verdeeld in de kast.

Het boordnet

Accu’s

De startaccu van de generator: Als de generator gestart moet worden, wordt er gebruik gemaakt van een 12-volt loodzuur accu met een capaciteit van 120Ah. Deze wordt geladen door de generator en een druppellader. Deze accu is niet onderhoudsvrij en wordt, als het nodig is, aangevuld met gedestilleerd water.

Startaccu van de generator

Voor het starten van de boegschroef zijn er twee 12-volt loodzuur accu’s, in serie geschakeld, aanwezig. Deze accu’s worden geladen door het dynamo en door een druppellader. Deze accu’s zijn onderhoudsvrij.

De hoofdmotor heeft ook twee 12-volt loodzuur accu’s die in serie zijn geschakeld. Deze accu’s worden geladen door de dynamo en door een druppellader. Deze accu is onderhoudsvrij.

Startaccu van de hoofdmotor

Tractieset

De tractieset is een meercellige loodzuur accu, die ons van 24-volt voorziet en heeft een capaciteit van 630Ah. Deze accu wordt, indien nodig bijgevuld met gedestilleerd water. De huisaccu wordt geladen door een aparte 60A dynamo op de hoofdmotor of met maximaal 100Ah door de omvormer/acculader.

Tractieset
Omvormer

Startmotor

Op de hoofdmotor zit een startmotor aangesloten van 24-volt.

Startmotor

Dynamo

Op de hoofdmotor zitten twee dynamo’s: een gelijkstroom dynamo voor de startaccu’s en een wisselstroom dynamo voor de tractieset. De dynamo die de startaccu’s oplaadt hoort origineel bij de hoofdmotor. De andere dynamo is er later bij geplaatst.

Dynamo van de startaccu
Dynamo van de huisaccu

De hoofdmotor

Aan boord van De Steur bevindt zich een hoofdmotor: een DAF 1160.

Hoofdmotor DAF 1160

De boegschroef

De boegschroefmotor wordt net zoals de hoofdmotor gekoeld met een beunkoeling. Het koelsysteem van de boegschroefmotor is precies hetzelfde als die van de hoofdmotor, behalve dat er geen warmtewisselaar in zit die de olie van de keerkoppeling koelt en er zit geen gekoeld uitlaatspruitstuk op.

Boegschroef DAF DD575